Mainos

Uusi, itsevarma ja rento Cutrin

Uusi, itsevarma ja rento Cutrin
13. toukokuun 2019 sup@freemindsmedia.com

13. toukokuuta 2019

Uusi, itsevarma ja rento Cutrin

Teksti: Kaj Kalin
Kuvat: Kai Sairanen & Cutrin

Tuotemerkkien alkuperä on entistä tärkeämpi. Turistit etsivät kohdemaan kokemuksia ja tuotteita, kuten metsämarjoja tai Finnish Designia. Marimekon, Iittalan ja Muumien edustusjoukkueessa on ilman muuta myös Cutrin.

Uusi aika

Cutrinin parin vuoden urakka on paketissa. Tuotesegmentit on uudistettu ja konsepti on valmis. Kehitysprojekti oli brändin historian suurin.

Cutrinin toimitusjohtaja Samu Hirvas aloitti pestissään huhtikuun ensimmäinen päivä. Pitkän uran kampaamoalalla (L´Oréal ) tehnyt Hirvas on moderni haastaja vahvasti kilpaillulla ja käytäntöjään vauhdilla muuttavalla sektorilla.

Uusi toimitusjohtaja on lievästi sanoen innostunut. Hänestä on upeaa palata hiuskosmetiikan ja kampaamojen maailmaan.

”Tämä pesti on tosi inspiroiva! Lähden täysillä kyselemään, oppimaan ja antamaan. Tämä on paluu Mestarien liigaan. Tästä saa kylmiä väreitä. Ala on mielenkiintoinen ja täynnä ihania ihmisiä!”

”Cutrinilla ja sen tuotekehityksestä vastaavalla henkilökunnalla on lähes 50 vuoden kokemus suomalaisten ja pohjoismaisten hiusten olemuksesta. Kyse on viimeistellystä ja tarkoin tutkitusta brändistä. Meillä on valtava potentiaali. Taktiikat ovat tuottaneet tulosta. Nyt on uuden strategian täysipainoisen jalkautuksen aika.”

Hirvaksen määritelmä strategiasta on ytimekäs:

”Strategia on sopimus yhteisestä tekemisestä. Kyse on hengen porukkaan puhaltavasta energiasta ja tavoitteellisuudesta. Takapakeistakin selvitään, kun reagoidaan välittömästi.”

Kansallinen ja kansainvälinen

Kun toimitusjohtajaa on aikansa kuunnellut kriittisellä korvalla, vakuuttuu. Edustajien lisääminen myyntikentälle vastoin alan trendiä ja koulutuksen mahdollisuuksien korostaminen ovat vastauksia asiakkaiden tarpeisiin. Lupaus ja lunastus -akselin varassa on paljon. Kysymys on yrittäjien arjesta ja sen helpottamisesta.

Hirvaksen uusi Cutrin näyttäytyy kansallisomaisuutena ja globaalina tuotemerkkinä. Se on brändi, josta on syytä tuntea ylpeyttä.

Cutrin hakee vahvaa kasvua kotimaasta, pohjoismaista ja Venäjän markkinoilta. Usein unohtuu, että yksin Pietari on Suomen kokoinen. Ja että venäläiset arvostavat suomalaista laatua.

Cutrin (Lumenea unohtamatta) on siis ikoninen brändi siinä missä Marimekko, Iittala ja Muumit.

Nostetaan esiin vaikka tuoteperhe BIO+, joka on sekä naisten että (yhä useampien) miesten ykkössarja. Se kuuluu Finnish Designin klassikkokategoriaan siinä missä Koskenkorva tai Finlandia. BIO+ jos mikä on Cutrinin tähtituote ja kruununjalokivi.

Cutrin-konsepti

Cutrin -brändin voima on vahva tarina. Nyt sitä kuunnellaan herkällä korvalla myös muualla. Kansallinen Cutrin on alkanut tuntua yllättävän seksikkäältä myös kansainvälisesti.

Japanilaisten, kiinalaisten ja muiden Aasian maiden turistien kiinnostus Suomea kohtaan on jatkuvassa kasvussa. Turvallisuus, puhtaus, luonto ovat kovempaa valuuttaa kuin me suomalaiset itse kenties olemme oivaltaneet. Meistä ollaan kiinnostuneita.

Pohjoisen luonnon omia raaka-aineita käyttävät Cutrin (ja Lumene) voisivat koska tahansa avata konseptimyymälän Helsingin tai minkä tahansa suuren metropolin keskustaan.

Ilmastomuutos on tehnyt Skandinaviasta elämänlaadultaan ihailtavan ja puoleensa vetävän matkailukohteen. Oman maan aito metsämansikka on alkanut maistua siis myös muille. Viher- tai Suomipesusta ei tässä yhteydessä voi puhua. Paikallisuus vetoaa yhä enemmän globaaliin makuun.

The Cutrin Swag

Cutrinin vuoden suurin panostus liittyy Nordic Hair Awards and Expo -suurtapahtumaan 9.6. Kööpenhaminassa. Cutrin on yhteispohjoismaisen suurtapahtuman pääsponsori.

Cutrinin tulkinta kevään ja kesän muodista korostaa rauhallisia värjäyksiä, klassisia leikkauksia ja tarkoin harkittuja hauskoja ”tvistejä”, esimerkiksi 70-luvun glamouria. Cutrinin uudet linjat voi tiivistää kolmeen sanaan: liikkuvaa, luonnollista ja kaunista.

Aurora-väripaletin herkkyys pääsee hyvin esille nudeväreissä. Kylmät ja viileät sävyt ovat hienovaraisia ja tuovat vapautuneempiinkin kampauksiin arvokkuuden/ klassisuuden fiiliksen.

Ihailua herättävät myös hiekkabeigellä aikaansaadut taittovivahteet. Cutrin ei ehkä shokeeraa ja twerkkaa, mutta brändillä on kieltämättä uskottava taito onnistua vetoamaan pohjoiseen hyvinvointiin perustuvaan kauneuskäsitykseen. Ja sehän on maailmalla – ja etenkin Aasiassa – yhä kovempaa trendivaluuttaa.

Cutrinin kevään ja kesän kokoelma on rennon arkinen ja huoleton. Vaaleat sävyt Cutrin on ilman muuta keksinyt uudelleen. Tämä jos mikä on pitkän linjan mindfulness -väriajattelua. Tai ehkä sittenkin uudelle Cutrinille ominaista instailmiöiden vastavirtaan räppäävää ”swägiä” -rentoa ja aistillista itsevarmuutta, tyyliä ja persoonallisuutta.

MAINOS