Mainos

Henrik Haverkamp kertoo alan kuulumiset

Henrik Haverkamp kertoo alan kuulumiset
10. huhtikuun 2018 bal@freemindsmedia.com

10. huhtikuuta 2018

Henrik Haverkamp kertoo alan kuulumiset

Ensimmäisen pohjoisen talvensa jälkeen Cotyn pohjoismainen General Manager Henrik Haverkamp on oppinut toden teolla uudesta kotiareenastaan. Hair Magazine tapasi Henrikin kuullakseen tämän näkemyksen alasta sekä siitä, mihin Coty on Pohjoismaissa matkalla.

Erilaistuminen, yksilöllisyys ja kestävä kehitys – ne ovat muutamia alan tärkeimmistä trendeistä juuri nyt Coty Professional Beauty Nordicin General Managerin Henrik Haverkampin mukaan.Erilaistuminen, yksilöllisyys ja kestävä kehitys ne ovat muutamia alan tärkeimmistä trendeistä juuri nyt Coty Professional Beauty Nordicin General Managerin Henrik Haverkampin mukaan.

– Rakastan kampaamoalaa! Yhdessä voimme todella vaikuttaa ihmisiin, tehdä heistä iloisempia ja rakentaa heidän itseluottamustaan.

Henrik Haverkamp nimitettiin Coty Professional Beauty Nordicsin General Manageriksi viime vuoden heinäkuussa. Hän on ollut Saksassa osa Wella-perhettä yli kymmenen vuotta ja tuo mukanaan tonneittain alan kokemusta uuteen tehtäväänsä Pohjoismaissa.

Uudessa kotikaupungissaan Tukholmassa hän on opetellut tuntemaan pohjoismaista kampaamoalaa. Pohjoismaiden välillä on tietenkin monia eroja, mutta ainakin yksi asia niillä on Henrikin mukaan yhteistä.

– Pohjoismaiset kampaajat ovat uskomattoman ammattimaisia. He asettavat korkeita vaatimuksia tarjoamilleen tuotteille ja palveluille.

Alan trendit
Nyt kun hän on päässyt hieman sisälle työhönsä, kysyimme mitä alalle kuuluu, ja samalla saimme katsauksen, minne pohjoismainen Wella-perhe on matkalla Henrikin luotsaamana. Tapasimme Henrikin Kööpenhaminassa kylmänä, mutta aurinkoisena päivänä, kun hän oli Tanskan pääkaupungissa vierailemassa muutamassa salongissa, jotka tekevät yhteistyötä Wella Professionalsin kanssa.

Henrik on jatkuvasti yhteydessä Pohjoismaiden kampaajiin, jotta hän pysyisi ajan tasalla alan markkinoiden suuntauksista. Trendit syntyvät nimenomaan kampaamoissa ja partureissa, ja entistä enemmän myös kuluttajat luovat niitä.

Yksi selkeimmistä tämän hetken trendeistä on Henrikin mukaan lisääntynyt yksilöllisyys. Se on haaste alalle, mutta avaa myös uusia mahdollisuuksia.

– Ihmiset haluavat nykyään olla yksilöllisiä ja erottua muista. Siksi on vaikea tyydyttää kaikkia asiakkaita vain yhdellä tuotemerkillä tai vain värjäyspalvelulla.

Henrik vierailee säännöllisesti kampaamoissa ja partureissa eri puolilla Pohjoismaita pysyäkseen ajan tasalla. Viime syksynä hän tapasi paljon ihmisiä yhdellä kertaa, kun Wella vieraili Malagassa.Henrik vierailee säännöllisesti kampaamoissa ja partureissa eri puolilla Pohjoismaita pysyäkseen ajan tasalla. Viime syksynä hän tapasi paljon ihmisiä yhdellä kertaa, kun Wella vieraili Malagassa.

Yksilöllisyys ja lisääntynyt kilpailu
Kaikkien tyydyttäminen on vaikeaa, ellei mahdotonta. Siksi on tärkeää määritellä kohderyhmänsä ja sopeuttaa tarjontansa kampaamoissa olevien asiakkaiden kriteerien mukaisesti. Henrikin mukaan kuluttajien yksilölliset trendit ja kampaajien välinen kasvava kilpailu johtavat alalla entistä suurempaan erilaistumiseen.

Aina on ollut kampaamoita ja partureita, jotka tarjoavat erilaista palvelua ja erilaista hinnoittelua, aina huippuluokan konsepteista nopeisiin liukuhihnaleikkauksiin. Tulevaisuudessa on entistä tärkeämpää luoda selkeä visio, erityisesti niille kampaamoille ja partureille, jotka ovat jossain näiden välissä, ja luoda lisäarvoa asiakkaille, jotta hinnalla ei olisi niin suurta merkitystä.

Lue myös: Wella Nordic Teamin väripäivitys

– Monet asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän, mutta monet kampaajat eivät uskalla veloittaa niin paljon. Jos tarkastellaan kauneudenhoitoalaa yleisesti, ihmiset käyttävät siihen entistä enemmän rahaa. Valitettavasti hiuksiin ei käytetä suhteessa yhtä paljon, mikä on melko yllättävää, koska hiukset ovat niin iso osa yleistä ilmettä.

Henrik uskoo, että Wella pystyy yrityksenä auttamaan kampaamoita ja partureita olemaan rohkeampia ja ottamaan suuremman osan markkinoiden arvosta.

– Olemme huomanneet, että monet kampaajat eivät pidä myymisestä. Useimmat haluavat kampaajiksi, koska he haluavat leikata ja värjätä, olla luovia ja sosiaalisia ja haluavat väriä päiväänsä. Sen sijaan heistä tuntuu epämukavalta myydä tuotteita tuolissa istuvalle asiakkaalle.

Ylellinen innovaatio
Wella pyrkii luomaan kampaamoihin ja partureihin innovaatioita, jotka parantavat kasvua. Yksi uusista tänä vuonna Pohjoismaissa lanseeratuista innovaatioista on System Professional – ylellinen hiustenhoitosarja, johon sisältyy konsultaatiosovellus.

Sovellusta käytetään konsultoinnin yhteydessä, jotta voidaan luoda vuoropuhelua asiakkaan kanssa, ja samalla tuoda esiin asiakkaan henkilökohtainen EnergyCode. On olemassa yli 174 miljoonaa erilaista yhdistelmää ja konsultoinnin avulla luodaan koodi, joka on asiakkaalle ainutlaatuinen, yhtä ainutlaatuinen kuin sormenjälki.

– System Professional perustuu siihen, että kuluttajat haluavat olla yksilöllisiä, he eivät halua samanlaista kuin muut.

Asiakas saa lisäksi luonnollisella tavalla lisää yksilöllisiä tuotesuosituksia, mikä on osoittanut lisäävän tuotteiden myyntiä niissä maissa, joissa sarja on jo lanseerattu. Sarja lanseerattiin jo vuonna 2015 valikoiduissa maissa, ja se on lisännyt tuotteiden myyntiä kaikilla markkinoilla. Pohjoismaat ovat itse asiassa viimeinen alueista, joissa sarja lanseerataan, mutta siihen on hyvä syy.

– Koska pohjoismaisilla kampaajilla on korkeat vaatimukset, halusimme varmistaa, että konsepti toimii niin kuin sen pitää. Niissä maissa, joissa olemme ottaneet konseptin käyttöön, tuotemyynti on kaksinkertaistunut.

Lisääntynyt tietoisuus
Paitsi, että asiakkaat haluavat yksilöllisyyttä ja alalta edellytetään erilaistumista, myös lisääntynyt tietoisuus on selvä trendi. Varsinkin Pohjoismaissa kasvaa pyrkimys ympäristöä säästäviin ja luonnollisiin ratkaisuihin.

– Pohjoismaat ovat kärjessä, kun on kyse ympäristöasioista, mutta tietoisuus kasvaa myös muilla markkinoilla ympäri maailmaa. Se on ehdottomasti yksi tärkeimmistä painopistealueista.

Vuosien aikana Wella on ottanut monta askelta kohti ympäristöä säästävämpiä ja kestävämpiä vaihtoehtoja kampaajille ja partureille. Muun muassa suosittu värisarja Koleston Perfect Innosense sisältää molekyyliä ME+, joka vähentää allergian syntymisen riskiä värituloksista tinkimättä. Ylellinen hiusväri Illumina mahdollistaa, että kampaamot ja parturit voivat käyttää 20 % vähemmän vettä, ja Color.id:n ansiosta kampaajien ei tarvitse enää käyttää kampaamoissaan alumiinia.

Huhtikuussa Wella Professionals ottaa seuraavan askeleen ja lanseeraa uuden Invigo-hiustenhoitosarjan, jonka kaikki shampoot, hoitoaineet ja pakkaukset sisältävät jopa 76 % luonnollisia ainesosia.

– Monet ihmiset haluavat käyttää tuotteita, jotka eivät vahingoita ihmisiä tai ympäristöä, mutta he haluavat silti tuloksen, joka ilmentää heidän persoonallisuuttaan. Ammattimaisten, luonnollisia ainesosia sisältävien tuotteiden luominen on haaste, mutta Invigo on askel tähän suuntaan, samalla olemme varovaisia ja rehellisiä.

Tarjotakseen kampaamoille ja partureille vielä toisen mahdollisuuden erilaistua, Invigolla on erilainen lähestymistapa kuin System Professionalilla ja muilla Wellan tuotemerkeillä. Invigo auttaa ihmisiä, joilla on kiireinen elämäntapa tarjoamalla tuotteita, jotka saavat aikaan suuren vaikutuksen jopa lyhyessä ajassa. Esimerkkinä tästä on uusi Invigo Boosters, uusi kampaamokäsittely, joka ei tingi Wella Caren edustamasta laadusta. Sarja on kohtuullisesti hinnoiteltu ja sisältää käsittelyjä, jotka on helppo toteuttaa kampaamossa ja parturissa.

Tärkeät arvot
Yhä useammat ovat entistä tiedostavampia ja ottavat kantaa kulutuksensa kautta, mutta kyse ei ole vain tuotteiden sisällöstä, vaan myös siitä, että pystyy samaistumaan yrityksen asenteisiin ja sen edustamiin arvoihin.

Cotyn iskulause on ”beauty, celebrated and liberated”, mikä tarkoittaa, että kauneuden monimuotoisuuden annetaan vapaasti loistaa eikä kaikkia aseteta samaan muottiin. Yksi tapa ilmentää tunnuslausetta on Wella Professionalin osallistuminen LGBT-liikkeeseen ja ennen kaikkea Prideen, liikkeeseen, joka oikeastaan käynnistyi Pohjoismaissa.

– Filosofiamme ei ole tarkoitus noudattaa jotain ihannetta, vaan sen sijaan korostaa sitä, mitä haluat itsestäsi tuoda esiin. Coty kiinnostui Pridesta, kun osallistuimme Tukholman Prideen viime vuonna. Tänä vuonna olemme osa Pride-juhlintaa monissa maissa eri puolilla maailmaa. Minulle on tärkeää, että emme ole ”vain” kauneusyritys.

Lue tämä artikkeli myös Hair Magazine 2018 2. julkaisusta

Teksti: Camilla Svensson (Sascha Tejlmann red.)
Kuvat: Camilla Svensson & Kai Sairanen for Wella Professionals
 


MAINOS