Mainos

Instagram-vinkkejä kampaajille ja kampaamon omistajille

Instagram-vinkkejä kampaajille ja kampaamon omistajille
8. marraskuun 2019 O. Karjalainen
Instagram-vinkkejä kampaajille

08. marraskuuta 2019

Instagram-vinkkejä kampaajille ja kampaamon omistajille

Teksti: Hilde Palladino (toim. Sascha Tejlmann, O.Karjalainen)

Instagram on yksi tämän päivän vaikutusvaltaisimmista markkinointikanavista. Puolivalmiiden ja satunnaisten kuvien julkaiseminen ei kuitenkaan ole viisasta. Menestyvään profiiliin pitää satsata kunnolla aikaa ja ideoita. Millaisia asiakkaita haluat houkutella? Mitä he haluavat nähdä? Tässä artikkelissa on listattu hyväksi todettuja Instagram-vinkkejä asiakaskunnan kasvattamiseen tilisi kautta.

Kampaajlla tai kampaamon omistajalla on useita eri tapoja kasvattaa asiakaskuntaa. Ideana on olla näkyvä sekä nykyisille että potentiaalisille uusille asiakkaille. Instagramin tulisi olla paikka, jossa omat vahvuudet tuodaan esille — esimerkiksi värjäystekniikka, kampaukset tai leikkaukset. On myös tärkeää miettiä, millaisia asiakkaita kampaamoonsa havittelee. Mitä nämä asiakkaat haluavat nähdä?

Instagram on muuttunut nopeasta kuvienjakamispalvelusta tärkeäksi markkinointialustaksi, jota käyttävät niin Applen ja Googlen kaltaiset suuryhtiöt kuin pienet erikoisliikkeetkin. Usein menestys on vaihtelevaa. Aika, jona palveluun pystyi lataamaan mitä tahansa ja houkutella tuhat seuraajaa yössä, on ohi. Ja hyvä niin. Nyt seuraajia saavat ne, jotka osaavat erottua joukosta. Tällaiset seuraajat ovat usein myös uskollisia. Kaikki eivät kuitenkaan osaa muuntaa uskollisia seuraajia uusiksi asiakkaiksi.

Kampaamon näkökulmasta on houkuttelevaa esitellä uusimpia ja omaperäisimpiä väriyhdistelmiä, jotka saavat Instragram-tilin näyttämään upealta. Kuvat houkuttelevat varmasti myös paljon seuraajia. Mutta ovatko seuraajat myös niitä, jotka tulevat paikan päälle ja maksavat palveluista?

Kampaajan on tärkeää tietää, kenelle julkaistu materiaali on suunnattu. Jos on asiantuntija pitkien hiusten käsittelyssä tai värjäyksissä, kannattaa tietysti ladata kuvia juuri tästä aiheesta. Jos taas omistaa kampaamon, jossa suurin osa asiakkaista haluaa ”kauniin ja toimivan kampauksen”, pitäisi suurimman osan kuvista ja videoista kuvastaa tätä puolta.

Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sivuilla voisi esitellä uusimpia trendejä. Instagram-tilin päätarkoituksena on kuitenkin houkutella uusia asiakkaita ja saada heidät tuntemaan olonsa turvalliseksi ja ajattelemaan: ”Jos käyn tällä kampaajalla, saan täsmälleen haluamani kampauksen”.

Lue myös: Hiustyylejä Golden Globen punaiselta matolta

Perusasiat

1. Vinkki – Panosta kauniisiin kuviin

Tämä EI välttämättä vaadi ammattimaisia valokuvausvälineitä. Sen sijaan rengasvalo tai muu hyvä valaistus on sopiva investointikohde. Kuvien taso ei saa olla huonompi kuin muilla postaajilla. Asian voi ajatella niin, että Instagram-tilin pitäisi olla yhtä ammattimainen kuin itse yritys. Instagram on nykypäivän yrityksen verkkosivut. Tämä tarkoittaa, että vähintään 80 % kuvista tulisi olla korkealaatuisia, eli hyvin valaistuja ja tarkkoja.

2. Vinkki – Vältä suodattimia

Monet käyttävät aina samaa suodatinta, jotta heidän kuvansa olisivat tunnistettavia. Mutta suodattimien kohdalla kannattaa pitää varansa, varsinkin, jos haluaa asiakkaan näkevän aidon hiusvärin luonnossa. Jos kuvat kaipaavat lisävaloa, voi käyttää esimerkiksi Lightroom-kuvanmuokkaussovellusta, mutta suodatin on harvoin hyvä idea. On suositeltavaa valita mieluummin väriteema tai tyyli, josta kampaamo on helppo tunnistaa. Jos kuvien kanssa työskenteleminen tuntuu vaikealta, kannattaa lyöttäytyä yhteen paikallisen kuvaajan tai opiskelijan kanssa. Monet toivovat kuvia omalle Instagram-tililleen.

3. Vinkki – Tausta

Taustan kannattaa olla tasainen ja neutraali, mutta on myös hyvä julkaista kampaamokuvia tai -videoita, joiden taustalla on peilejä tai ihmisiä. Ei saa kuitenkaan unohtaa syvyystarkkuutta — hiusten tulee aina olla keskiössä. Jos tilin tarkoituksena on korostaa tiettyä elämäntyyliä, johon asiakkaat samaistuvat, kuvia voi ottaa myös kampaamon ulkopuolella kahvilassa tai katukuvassa. Instagram-tilin ”kuvastomaisuuden” voi välttää esittelemällä tiettyä elämäntyyliä. On parempi vaihdella yksityiskohtia näyttävien kuvien, ohjevideoiden ja tuotekuvien välillä.

4. Vinkki – Millaisia julkaisuja?

– Ennen ja jälkeen. Ennen-kuvan pitää näkyä ensin, jonka jälkeen jälkeen-kuvan voi katsoa pyyhkäisemällä. Älä koskaan julkaise tuplakuvia, muuten tilistä tulee sekava.

– How-to -videot. Ohjevideoissa voi neuvoa yksinkertaisten lettien tekoa itse tai antaa erilaisia värjäys- ja stailausvinkkejä. Tämä saa seuraajat käyttämään tiliä aktiivisemmin ja tili saa enemmän näkyvyyttä.

– Kulissien takana. Videoita kampaamon elämästä. Seuraajat haluavat mielellään tutustua tekijöihin tilin takana.

– Asiakkaat. Julkaise kuvia tavallisista ihmisistä. Useimmat seuraajat eivät ole malleja, siksi on tärkeää näyttää kuvia ja videoita, joihin asiakkaat voivat samaistua.

– Inspiraatio. Mikä inspiroi sinua? Esittele uusia tuotteita, joita käytät itse kampaajana ja kerro, miksi.

MAINOS