Mainos

Kymmenvuotias M Room

Kymmenvuotias M Room
19. lokakuun 2018 bal@freemindsmedia.com

19. lokakuuta 2018

Kymmenvuotias M Room – Paikka jossa jokainen on paras versio itsestään

Ilmiö jonka M Room on luonut miesten groomaukseen on vertaansa vailla ja siitä voisi kirjoittaa vaikka kokonaisen kirjan. Perustajat Petri Sipiläinen ja Toni Kylätasku ehtivät pitkän uransa aikana pohtia moneen kertaan, miksi markkinoilta puuttuu täysin miehille suunnattu parturikonsepti. M Room-ketjun synty kulminoituu Etelä-Koreassa pidettyihin partureiden MM-kilpailuihin ja siellä syntyneeseen ideaan, joka mullisti miesten parturissa käynnin.

M Roomin perustajat Toni Kylätasku ja Petri Sipiläinen
M Roomin perustajat Toni Kylätasku ja Petri Sipiläinen.

Petri Sipiläinen ja Toni Kylätasku perustivat parturiketju M Roomin vuonna 2008. Molemmilla on vahva parturitausta. Petrin isoäiti ja setä olivat partureita. Isoäiti oli aloittanut jo 30-luvulla Hämeenlinnassa.

Toni tuli vuonna 1994 harjoittelijaksi Petrin liikkeeseen. Molemmat kilpailivat aktiivisesti maajoukkuetasolla, Toni aluksi junnujoukkueessa. Miehillä oli aikaa tutustua,
kiertää maailmaa ja perehtyä parturin ammattiin. Neljä vuotta Petrin liikkeessä työskenneltyään nuori ja nälkäinen Toni perusti oman yrityksen. Kaveruus säilyi, vaikka Tonin lähtö näkyikin Peten kassavirrassa.

Parturien MM-kilpailuissa 1998 Soulissa kollegojen keskustelut alkoivat käsitellä parturi- kampaamokäytäntöjen olemusta. Pohdintojen keskiöön nousi miesten rooli asiakkaina.
Mitä mies haluaa? Visiot uudenlaisesta liikemallista kypsyivät. Ahaa!-oivallukset koettiin myöhemmin Tonin parvekkeella Tampereella.Tarinan tässä vaiheessa Petellä oli neljä kampaamoa ja Tonilla kaksi. Kokemusta ja näkemystä riitti. Ainakin yksi oli heti varmaa: uinuva ja marginaaliin ajettu parturin ammatti piti herättää talviuniltaan. Samalla voisi päivittää myös keskivertomiehen ulkonäön. Ja niin uskomattomalta kuin se nyt kuulostaakin: jokaiseen käyntiin tulisi sisältymään myös hiustenpesu!

Brändin olemusta etsimässä
Toimiala näytti tasapaksulta. Kaikkialla tarjottiin samanlaisia palveluja samanlaisin hinnastoin. Niinpä alettiin tutkia aloja, joiden liiketoimintamalleista voi oppia ja kehitellä uudenlaisen ansaintalogiikan. Tonin mielessä pyöri alusta alkaen jäsenyyskuvioon perustuva parturiketju ja franchiseyrittäjyys.

Kymmenvuotias M Room
M Roomin tilat ovat toimivat ja esillä on suomalaisia tuotteita.

Brändilupauksen pitäisi lisäksi olla niin vakuuttava, että se synnyttäisi lojaalin suhteen sekä M Roomiin että yksittäisiin parturiammattilaisiin. Vähän samaan tapaan siis kuin luksushotelleissa, joiden henkilökuntien palvelusuoritus edustaa sataprosenttisesti heidän työasuunsa kirjaillun logomerkin mielikuvaa.

Ensimmäinen verrokki oli kuntosalibisnes. Sen evoluutiota tutkimalla alkoi hahmottua myös M Roomin konsepti. Salit olivat siirtyneet sarjakorteista kuukausimaksuihin ja jäsenyyksiin. Sama kehitys näkyi joukkoliikenteessä. Aluksi rahastajat rahastivat – ja sitten kuljettajat. Kymmenen sarjan lipuista edettiin seutuliikenteeseen ja sen ”jäsenyyteen”. Kuukausimaksulla sai matkustaa niin paljon kuin sielu sietää.

Myös lentoyhtiöiden etuuskorttiajattelu oli yleistynyt ja monipuolistunut. Siltäkin suunnalta saatiin hyviä malleja. Hampurilaisketju McDonaldsin konsepteista puhumattakaan. Niinpä on enemmän kuin loogista, että herra nimeltä Ed Rensi oli sittemmin myös M Roomin hallituksen neuvonantajajäsen. Miehellä oli takanaan 35 vuoden ura McDonaldsin Pohjois-Amerikan toimitusjohtajana. Nähtyään M Roomin tilat Floridan Naplesissa, hän vakuuttui heti Sipilän ja Kylätaskun idean  toimivuudesta. Idea oli paitsi poikkeuksellinen, myös innovatiivinen.

Rensin monet hyvät periaatteet voidaan pelkistää lauseeseen ”Think globally, act locally” (Ajattele kansainvälisesti, toimi paikallisesti). Jokaisen McDonalds-yrittäjän oli oltava oman paikkakuntansa ja seutunsa Mr. tai Mrs. McDonald.

M Room täytti 10 vuotta Jonokone on keskeinen osa M Roomin konseptia
M Room täytti 10 vuotta. Jonokone on keskeinen osa M Roomin konseptia.

Oikeuksia korteilla
Kaiken lisäksi eräs Tonin asiakas oli ammatiltaan hävittäjälentäjä, joka halusi pitää hiuksensa millikuosissa. Niinpä hän kävi parturissa kahden viikon välein. Ja maksoi palvelusta kaksi kertaa vuodessa, juhannuksena ja jouluna. Tietämättään hän oli kaikkien tulevien M Room – asiakkaiden esikuva.

M Room – konseptin sydämessä on myös asiakkaille tarjottava vuosijäsenyys, jolla asiakas pääsee nopeammin palveluun jäsentasonsa mukaisesti. Jäsenasiakas saa myös palveluista alennusta ja eri jäsentasot sisältävät erilaisia palvelukokonaisuuksia asiakkaan tarpeiden mukaan. 

Korteilla voi keulia jonon ohi. Kadulta poikkeavat asiakkaat hoitaa jonokone. Systeemi tuottaa yritykselle rahanarvoista dataa siitä, kuinka kauan ja mihin aikaan asiakas jonottaa ja kauanko palvelu kestää. Mutta eivätkö platina- tai kultakortilla ohittavat sitten ärsytä kaikkia niitä, jotka olivat luulleet ilman ajanvarausta voivansa vain pistäytyä parturissa?

”Ihme kyllä ei. Luulin että reaktiot olisivat olleet vahvempia”, toteaa Sipiläinen.

”Kaikki tietävät homman nimen etukäteen. Asiakkaille kerrotaan klubikortin tuomista eduista, mm. jääkaapin virvokkeista. Näinhän tapahtuu myös lentokentillä. Lentoyhtiöt ovat tuoneet ohitusmallin arkeen. Niissäkin on businessluokka ja lounge-tilat erikseen. Ihmiset ovat jo tottuneet ostamaan oikeuksia.”

Lue loput M Roomin tarinasta Hair Magazinesta!

Teksti: Kaj Kalin
Kuvat:
Kai Sairanen 

  


MAINOS