Mainos

Miesasiakkaille kannattaa puhua selkeästi ja suostutellen

Miesasiakkaille kannattaa puhua selkeästi ja suostutellen
10. toukokuuta 2019 sup@freemindsmedia.com

10. toukokuuta 2019

Miesasiakkaille kannattaa puhua selkeästi ja suostutellen

Teksti ja kuvat: Camilla Svensson (toim. Kaj Kalin)

Kaikkihan sen tietävät, että kampaamomaailma on tarkentanut katseensa miehiin. Äijäpäivityksiä riittää. Wella Professionals on ottanut miehet vähän tarkempaankin syyniin. Tuoreet SEBMAN (Sebastian) ja System Men -tuotesarjat ovat siitä erinomaisia esimerkkejä. Wellan järjestämällä Dubain-matkalla oli tilaisuus jutustella miesten trendeistä, miesten erityispiirteistä asiakkaina ja hiusten värjäämisestä. Päätoimittaja Camilla Svenssonin juttuseurana olivat Wella Nordic Creative Teamin Christian Andersson ja Stine Høppner.

”Kevätkauden trendikkäin leikkaus on ilman muuta crop – lyhyeksi leikatut ohimot ja hiukset eteen kammattuina”, sanoo Christian.

”Jopa single curl palaa vahvana. Se tehdään leikkaamalla quiff (otsakiehkura). Quiffissa on enemmän hiuksia päälaella kuin cropissa. Yksittäinen kiehkura irrotetaan osiona sivujakauksesta, vedetään ylös ja eteen otsalle.”

Christianin mukaan leikkauksissa korostetaan myös yläohimoilta nousevia töyhtöjä.

”Vähän kuin sarvipöllöllä, tai The Prodigy bändin solistilla, jotakuinkin. Vaikka ei yhtä äärevästi”, hän sanoo pilke silmäkulmassa.

Stine selventää: Emme varmastikaan tule näkemään katukuvassa sarvekkaita miehiä, mutta trendeillä on suuri merkitys tyylien balanssiin. Olimme jo tottuneet näkemään miesten lyhentävän ohimotupsunsa koneilla lyhyiksi ja jättävän päälliosan pitkäksi.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Pohjoismaisen Dubain-matkan kuluessa käy selville, että suomalaiset kutsuvat leikkausta nimellä ”ananas”, ruotsalaiset ja tanskalaiset tuntevat sen nimellä ”Paradise-Hotel- Hår”. Norjalaisten nimitys on ”Partysvensken”, Bailusvedu. Siitä riippumatta millä nimellä sitä kutsutaan, ei kampaustyyli enää edusta uutta trendikuvaa, vaikka se vielä jonkin aikaa varmasti on mukana kuvioissa.

Kiharat ja selkeän raamikkaat leikkauslinjat ovat tärkeä osa kuluvan kevään trendikuvaa. Muista ehdottaa miesasiakkaillesi värisävyjä, jotka korostavat volyymia ja täyteläisyyttä.

Quiff on klassikkoleikkaus ja trendikäs kevät-kesällä 2019. Sen voi stailata menneen maailman tyyliin taaksepäin tai sitten yhden kiepin kiharaksi eteen otsalle.

Miespuhetta miehille

”Persoonallisuus on trendikästä. Koska jokaisesta asiakkaasta on saatava esiin parhaat puolet, on osattava myös keskustella oikeilla sanoilla ja johdatella. Parta on yhä yksi johtavista trendeistä. Parran muotoilussa on osattava ottaa huomioon kasvojen geometria ja yhteensopivuus valitun hiusleikkauslinjan kanssa”, sanoo Stine.

Miesten ulkonäköä koskevat keskustelut eroavat yleisesti ottaen niistä, joita naisasiakkaiden kanssa käydään. Nyt painotetaan eri asioita.

”Tärkeintä miesasiakkaille on, ettei parturin ammattitaidon suhteen ole pienintäkään epäilystä”, Christian toteaa. Kun toimenpiteistä sovitaan, asiat ilmaistaan suoraan ja selvästi, sen ihmeemmin tunteilematta. Miehet haluavat näyttää omalta itseltään. Parturin ehdotusten tulee siis olla käytännöllisiä ja tavoitetietoisia.

Wella on kehitellyt kampaamotyön avuksi viisi erilaista persoonallisuustyyppiä: Perfection (Moitteettomuus), Trendsetter (Trendinluoja), Experience (Kypsyys/Varmuus), Simplicity (Selkeys) ja Harmony (Sopusointu).

”Eri käsitteet tyypittelevät miehiä erilaisten käsittelyjen ja toimenpiteiden suuntiin. Onko odotettavissa jotain ekstraa, kenties tietty kotiin mukaan vietävä ja suositeltava hoitotuote?” Stine selittää.

”Johtopäätökset on vedettävä nopeasti, sillä miehet menettävät suhteellisen nopeasti mielenkiintonsa. On osattava valita tarkoin sanat, joilla kulloinkin erityyppisiä miehiä lähestyy.”

Miehet ja väri

Miehet eivät yleensä ole kiinnostuneita mistään sen kummemmista kommervenkeista. Uudet mahdollisuudet on osattava ottaa esille diplomaattisesti, ikään kuin ohimennen ja usein jopa useampaankin kertaan. Silloin ne yleensä saavat osakseenmyötätuulta.

”Jos mies on tilannut leikkauksen ja värin, keskustellaan tietenkin siitä, millainen väri voitaisiin tehdä. Kun on tilattu pelkkä leikkaus, miehet eivät yleensä ota puheeksi väriasioita.”

Stinen mielestä on kuitenkin tärkeää ottaa puheeksi väri, vaikkei asiakas sitä varten ole erikseen aikaa tilannutkaan. Tässä olisi hyvä rako saada leikkausasiakkaasta myös väriasiakas. Kyse on tietysti myös mahdollisuudesta lisätä kassavirtaa.

”Keskiverto mies ei todennäköisesti itse tule ottamaan puheeksi hiustensa värjäämistä. He voivat kautta rantain sanoa, että tukka tuntuu jotenkin harvenneen tai jotain muuta sellaista. Herkällä korvalla kuunnellen sen voi tavallaan ymmärtää myös avunpyynnöksi”, Stine sanoo.

”On nostatettava henkeä odotettavissa olevaa lopputulosta kohtaan. Mitä kaikkea mukavaa se tulee käytännössä tarkoittamaan? Ainahan voi vaikka tokaista, että varjostetaanpa vähän pohjaa… Sen sijaan että kutsuisi sitä värjäykseksi. Entä miten olisi, jos yritettäisiin tehdä jotain, joka voisi saada hiuksesi näyttämään hieman vahvemmilta? Useimmat miehet ovat heti mukana. Etenkin, jos kyse on ollut heitä itseään askarruttavista ja vaivaavista asioista”, Stine kertoo.

MAINOS