Mainos

QTime on arkkitehtuuria hiuksille

QTime on arkkitehtuuria hiuksille
28. toukokuuta 2018 bal@freemindsmedia.com

28. toukokuuta 2018

QTime on arkkitehtuuria hiuksille

Ilmiöksi noussut kampaamo QTime rakentaa vannoo Sassoon-tekniikan nimeen. Perustajat Ninni Mäki-Tuuri ja Sanni Wallén paljastavat nyt oivalluksiaan ajattomista kampauksista ja sosiaalisen median voimasta.

QTimen perustajat Ninni Mäki-Tuuri ja Sanni Wallén hallitsevat Sassoon-tekniikat. Oikeastaan heitä pitäisi kutsua hiusarkkitehdeiksi.

Helsinkiläisen Qtimen sisääntuloaulaa hallitsee paitsi veistoksellinen työpiste, myös seinänkokoinen Vidal Sassoon-klassikkokuva vuodelta 1965: tuttu epäsymmetrinen bob. Paitsi että kuva ei ole alkuperäinen, vaan omaa tuotantoa. Jättiläismäisen kattovalaisimen valkoinen sisäpintakin on täynnä kuvia menneiden vuosien in-house tuotannosta.

Kesällä 2012 avatusta parturi-kampaamosta on tullut ilmiö. Ainakin vakiasiakkaat kertovat, etteivät voisi kuvitellakaan leikkauttavansa hiuksiaan muualla. Yksi kertoo olevansa ”koukussa”. Toinen toteaa QTimen olevan tärkein tyyliinsä vaikuttava tekijä. Kolmas sanoo saaneensa ”parhaan leikkauksen ikinä”.

Liikkeen ilme on minimalistisen pelkistetty. Täällä pääosaa esittävät hiukset.

Sassoon on kaikki

Perustajat Ninni Mäki-Tuuri ja Sanni Wallén ovat tunteneet toisensa pitkään, jo koulun yläasteelta. Ammattiin valmistuttiin samasta ammattikoulusta Hyvinkäällä. Varsinainen läpimurto alalle tapahtui Jari Laamasen Helsinkiin perustamassa Prof Helsingissä. Siellä Ninni eteni Advanced Stylistiksi ja Sanni Top Stylistiksi. Molemmat ovat valmistuneet Beauty Colorsin värikonsulteiksi.

Ninni ja Sanni voisivat olla sukulaisia. Niin sujuvasti he täydentävät toistensa ajatuksia. Puhuessaan teknisen leikkauksen hienouksista ja Sassoonin kumouksellisesta merkityksestä hiusmuotoiluun, molemmat suorastaan hehkuvat.

Keskustelemme liiketilan alakerrassa. Seinää koristaa jättiläisgraffiti. Henkilökunnan sosiaalitilat voisivat olla rock-klubin takahuone. 

– Sassoon on kaikki! Jos emme olisi lähteneet syventymään tekniseen leikkaukseen ja värjäykseen, olisimme ehkä kyllästyneet nopeasti koko alaan, naiset vakuuttavat. 

– Hiusten teknisessä leikkauksessa ymmärrys syventyy jatkuvasti. Aina huomaa haastavansa itsensä ja pyrkivänsä parempaan. Onnistumisen ja oivaltamisen kokemukset vievät eteenpäin. Ja täällä me kaikki opimme toistemme töistä joka päivä, Ninni sanoo.

– Joo, ei tähän voi koskaan väsyä, Sanni täydentää.

Hius on hieno ja haastava materiaali, jota voi muotoilla ja ”veistää”. Pohjoismainen hius on tavallisesti ohuehkoa ja lasimaista, joten leikkauksen pitää olla viimeisen päälle. Yksityiskohdat näkyvät. 

– Kyllä, puolipitkät ja lyhyet hiukset edellyttävät pikkutarkkuutta ja täsmälleen hallittuja työasentoja, Sanni huomauttaa.

Aulatilaa hallitsevat omaa tuotantoa olevat Sassoon-kuvat. Niitä löytyy jopa veistoksellisen valaisimen sisäpinnoilta. “Olimme heti yksimielisiä miltä täällä pitää näyttää”, Ninni ja Sanni kertovat.

Klassista modernismia

Sassoonissa kyse on kokonaisuudesta, jota kannattelee luja rakenne.

– Sassoon-tekniikoilla voi rakentaa kaikki mahdolliset muodot, Sanni jatkaa. 

Kuten funkkisajan arkkitehtuurissa ja Bauhaus-taidekoulun ajattelussa, muoto seuraa toimivuutta. Form follows function! Tulihan se sieltä. Ei ihme että QTimen tilat ja henkilökunta toivat heti mieleen arkkitehtitoimiston.

Liiketilan lähtökohtana näyttävät olevan ympyrä, neliö ja kolmio. Perusgeometriaan perustuva kokonaisuus on klassisen moderni. Toteuttajana toimi sisustussuunnittelija Minna Haapakoski

– Olimme heti yksimielisiä miltä täällä pitää näyttää. Meillä oli yhteinen visio, Ninni ja Sanni vakuuttavat.

Kokonaisuutta voisi vaikka luonnehtia ”minimalistiseksi funkkikseksi”.

Muoti vaihtuu, tyyli pysyy

Molempien mielestä Sassoon-tekniikkaa voi verrata pianonsoittoon. Kun perusteet ovat hanskassa, voi aloittaa luovan tulkinnan.

 – Sassoon keksi hiusten muotoleikkauksen. Ja se jos mikä oli tyylikumous. Sitä ennen hiuksia vain lyhennettiin ja tehtiin rullakampauksia. Tekniikan hienous on siinä, että asiakkaalle voidaan tehdä ”arjenkestäviä” hiustenleikkauksia. Saamme jatkuvasti kuulla, miten hyvin leikkaukset toimivat. Ja miten vaivatonta ylläpito on.

Sassoon-tekniikka on Ninnin ja Sannin mukaan osoittautunut luotettavaksi valinnaksi aikana, jolloin kaikki tuntuu olevan sekä mahdollista että muotia. Muotoleikkaus pitää sekalaiset tyylit ja trendit kurissa.

Samaan ajatteluun perustuvat niin japanilaisten muotigurujen mallistot kuin Giorgio Armanin pikkumustat. Kun kaavat ja leikkaus ovat mestaritasoa, vaate tuntuu ja näyttää ajattomalta. Eli klassikolta. 

– Muodit vaihtuvat, mutta tyyli pysyy, Sanni siteeraa Coco Chanelia.

Viime vuoden Särö-kokoelman vedokset sopivat kuin nakutettu kampaamon mustavalkoiseen sisustukseen.

Omat kokoelmat

Kaikesta näkee, että täällä osataan arvostaa omaa työtä. Seinillä upeita valokuvavedoksia viime vuoden Särö-kokoelmasta. Vuosikokoelma on yhteinen ja yhdistävä voimanponnistus.

Tämän vuoden lokakuussa juhlittiin liikkeen viisivuotispäiviä. Samalla esiteltiin uusi kokoelma nimeltä 100, itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi. Yksi vuosikymmen, 1920-luku, puuttui. Miksi?

– Se tuntui jotenkin liian ilmeiseltä, liian modernistiselta. Sen sijaan haluttiin kuvitella miltä Sassoon-leikkaus voisi näyttää vuonna 2020, sanoo Ninni.

Paras teko ikinä

Moni haastateltu asiakas kertoo saaneensa ensivaikutelman QTimesta sen nettisivujen ja blogin kautta. Upeat kuvat asiakkaista ja mielenkiintoiset trendipäivitykset ovat herättäneet halun tutustua paikkaan ”livenä”.

Kansainvälistä muotijulkaisua muistuttavasta nettikokonaisuudesta vastaa Karoliina Stauffer-Turkia. Hän on QTimen ainoa kuukausipalkkalainen. Viestintä-ja markkinointialan taustan omaava ammattilainen päivittää ja tuottaa sisältöä sivustolle reaaliajassa. Ja näyttää itse, kuinkas muuten, täydelliseltä Sassoon-mallilta.

– Kyse on erottuvuusstrategiasta. Sivustomme pitää yrityksen läpinäkyvänä ja helposti lähestyttävänä, tiivistää Sanni.

– Oman somevastaavan palkkaaminen oli yrityksemme paras teko ikinä, hehkuttaa Ninni. Nyt me saamme keskittyä kaikessa rauhassa siihen, minkä parhaiten osaamme, eli työskentelyyn ihanien asiakkaidemme kanssa.


MAINOS