Mainos

Vahvat ja terveet hiukset ruokavaliolla

Vahvat ja terveet hiukset ruokavaliolla
5. syyskuun 2019 O. Karjalainen

05. syyskuuta 2019

Vahvat ja terveet hiukset ruokavaliolla

Teksti: Alexandra Malmborg

Saadakseen vahvat ja terveet hiukset on kiinnitettävä huomiota siihen, mitä suuhunsa pistää. Ruoasta saatavat ravintoaineet vaikuttavat eri tavoin omiin ja asiakkaidesi hiuksiin, niiden kasvuun, paksuuteen ja kestävyyteen. Tässä tietopaketissa esitellään viisi eri vitamiinia ja ravintoainetta, jotka ovat tärkeitä hiusten hoitamisessa sisäisesti. Annamme myös vinkkejä, joiden avulla lisäät helposti vitamiineja ja hivenaineita ruokavalioosi.

B-vitamiini
B-vitamiini vahvistaa vastustuskykyä, jolloin hiustuppien on helpompi suojautua vapailta radikaaleilta ja kasvattaa uutta hiusta.  B-vitamiinia on runsaasti lihassa, kananmunissa ja avokadoissa.

Vinkki: kananmuna-avokadovoileipä on hyvä ja terveellinen lounas salongissa syötäväksi.

E-vitamiini

E-vitamiinista keho saa tarpeellisia öljyjä, jotka pitävät hiukset pehmeinä ja kosteutettuina. Kasviöljyt, siemenet, pähkinät ja oliivit sisältävät runsaasti E-vitamiinia.

Vinkki: Pidä pussillista pähkinöitä (mieluiten ei-suolattuja) salongissa nopeaa ja helppoa napostelua varten, kun vatsan kurina yllättää kesken töiden.

 

Biotiini
Biotiini on vitamiini, joka auttaa soluja sitomaan rasvahappoja ja hemoglobiinia. Tuloksena on vahvempi ja kestävämpi hius. Biotiinia on runsaasti muun muassa tummassa riisissä, kananmunissa ja kaurahiutaleissa.

Vinkki: Aloita päiväsi kaurapuurolla. Lisää tuoreita marjoja ja hedelmiä saadaksesi lisäannoksen vitamiineja ja antioksidantteja.

C-vitamiini
Runsaasti C-vitamiinia sisältävät ruoka-aineet antavat vastustuskyvylle kunnon boostin ja lisäävät hiusten kasvua. Marjat ja sitrushedelmät sisältävät C-vitamiinia runsain mitoin.

Vinkki: appelsiini on kätevä välipala mukaan salonkiin ja sen voi kuoria ja viipaloida jo etukäteen. Myös aamulla marjoista ja hedelmistä valmistetun smoothien voi ottaa mukaan töihin.

 

Lue myös: Voimistava kehotreeni kampaajalle

Magnesium
Magnesium lisää verenkiertoa hiustupeissa ja auttaa tuottamaan enemmän hiusta. Magnesiumia saa parhaiten kurpitsansiemenistä, pinaatista, kalasta ja täysjyvätuotteista.

Vinkki: Syö täysjyväleipää ja -näkkäriä valkoisen leivän sijaan. Lisää puuroon tai aamiaisjugurttiin siemeniä.

MAINOS